Sağlık Sektöründe İnsan Faktörü

Global Health Eylül 2017

Sağlık sektörü 7/24 yaşayan bir yapıda olduğundan daha dinamik ve insan hayatı mevzu bahis olduğu için de risk ve hata toleransı olmayan bir sektördür.

 

  • Kendinizi tanıtır mısınız?

Lise eğitimimi Notre Dame de Sion Fransız Lisesi’nde tamamladım. Lise eğitimim sırasında insanın kendini ve diğer insanları anlamasına imkân tanıyan psikoloji bilimi çok ilgimi çekmişti ve bu alanda eğitim almaya karar verdim. Lisans eğitimim sırasında psikoloji biliminin derin dünyasıyla tanıştıktan sonra, çalışan insanın psikolojisi, örgütsel kültür ve davranış konuları çok ilgimi çektiği için Endüstriyel Psikoloji alanına odaklandım ve uzmanlığım olan İnsan Kaynakları alanıyla tanıştım. Üniversite bittikten hemen sonra, uluslararası bir danışmanlık şirketinde iş hayatına ilk adımımı attım. Organizasyonları tanımaya ve İnsan Kaynakları yapılarının ihtiyaçlarının üniversitede öğrendiğimiz teorik eğitimden çok daha katmanlı olduğunu gördüğümde, bu işi layıkıyla yapabilmek için Londra’da İşletme Yönetimi ve Pazarlama alanında çift ana dal yapma imkânı tanıyan bir programla yüksek lisansımı tamamladım.

Yüksek lisansımı tamamladıktan hemen sonra, bankacılık sektöründe HSBC ve Denizbank’ta İnsan Kaynakları birimlerinde çeşitli görevler aldım. Global büyük yapıların içerisinde kendi uzmanlığımdaki en iyi uygulamaları öğrenme ve sonrasında da uygulama fırsatı buldum. Farklı bir bankaya transfer olma aşamasında tanıştığım bir danışmanlık şirketinin kendi içlerinde olan bir pozisyonda beni değerlendirmek istemeleri üzerine, danışmanlık sektörüne tekrar geri dönüş yaptım. Yaklaşık 7 yıl kadar Türkiye’de faaliyet gösteren çok sayıda organizasyonun farklı projelerinde görev yapma imkânım oldu. Danışmanlık sayesinde çok farklı sektörleri değerlendirebildiğim için şanslıydım ve yıllar içerisinde insana dair öğrendiklerimi işime yansıtabileceğimi ve değer katabileceğimi düşündüğüm eğitim sektörü ilk durağım oldu. Merkezine yine insanı alan sağlık sektörü ise ikinci durağım… Halen Sağlık Sektörü içerisinde “Liv Hospital”, “Medical Park”, “VM Medical Park” ve “İstinye Üniversite Hastanesi” olmak üzere dört ayrı hastane markasını tek çatı altında buluşturan MLP Care Grubu bünyesinde kariyerime devam ediyorum.

 

  • Eğitim sektörü ile sağlık sektörü arasında kariyer anlamında ne gibi farklar görüyorsunuz?

İki sektör de hizmet alanında faaliyet gösteriyor aslında. Özünde ikisinde de sunduğunuz hizmetleri müşterinizle buluşturmak var. Sağlık sektörü 7/24 yaşayan bir yapıda olduğundan daha dinamik ve insan hayatı mevzu bahis olduğu için de risk ve hata toleransı olmayan bir sektördür. Benzerlikleri olmakla birlikte hız, dinamizm ve hata kaldırmama unsurları sebebiyle sağlık sektöründe daha mücadeleci olmak gerektiğini rahatlıkla söyleyebilirim. Bununla birlikte, kariyer anlamında ilerlerken sektörlerden ziyade kişinin kendi profiline uygun doğru görev ve meslek seçimlerinin başarıyı getirdiğine inanırım. Kariyerin güçlü yanlar üzerine inşa edilmesini daha realist, rasyonel ve pratik bulduğumdan kişinin kendini tanımasının en kilit faktör olduğunu düşünüyorum. Grubumuzda da çalışanlarımızın kariyer planlarını bu prensipten hareketle yönlendiriyoruz.

 

  • Özel sektörde insan kaynakları aslında markanın yüzü denilebilir, sizinle görüşmeye gelenler aynı zamanda potansiyel müşteri. Siz bu marka imajını nasıl oluşturuyor ve nasıl koruyorsunuz?

Bizim Grup İnsan Kaynakları ekibi olarak benimsediğimiz bir tarzımız var. Bizce İK profesyonelinin kurumsal temsil yetkinliği çok kuvvetli olmalı, çalıştığı kurum ile adaylara ve çalışanlara eşit mesafede durabilmeli, sürecin tüm aşamasında tüm iç ve dış müşterilerine karşı bir danışman yaklaşımı ile hareket edebilmeli. İşe alım ekibimizle de bu bilinçle hareket ediyoruz. Yetenekleri grubumuza çekebilmenin yolu kendimizin birer yetenek olmasından geçer. Bu sebeple, işe alım ekibimizin yetenek ve yetkinliklerini, donanımlarını çok önemsiyoruz.

İşe alım sürecinin sonrasında ailemize katılan tüm çalışanlarımız ile uzun soluklu bir birliktelik hedefliyoruz. Bu nedenle, tüm işe alım ekibimiz, adayı yakından tanımaya çalışırken, adaylarımıza da kurumumuzu ve ilgili pozisyonun gerekliliklerini olabildiğince detaylı aktarmaya özen gösteriyor. İşe alım görüşmelerini kurumun adayı seçtiği bir aşama olarak değil, aday ile kurumun birbirini tanıdığı, doğru zeminde buluşulmayı sağlayan karşılıklı bir değerlendirme aşaması olarak görüyoruz.

 

  • Grubunuzu bu anlamda diğerlerinden ayıran keskin özellikler olarak neleri sunarsınız?

MLP Care Grubu olarak, çalışanlarımız ile birlikte sürekli gelişerek, evrensel standartlardaki sağlık hizmeti anlayışımız ve yarattığımız bilimsel katkılar ile dünyada referans gösterilen bir organizasyon olma vizyonu doğrultusunda çalışıyoruz.  Bu vizyon ekip olarak hepimizi heyecanlandırıyor. Ortak hedefler doğrultusunda hareket eden, hasta memnuniyetini çalışmalarının merkezine koyan, sonuç odaklı ve çevik bir kültürümüz olduğunu gururla söyleyebilirim.

Sağlık hizmeti sunumunda olduğu gibi, işveren markamızla da sağlık sektördeki insan kaynakları uygulamalarına yön verme misyonumuz olduğunun da bilincindeyiz. Bu nedenle, bizi biz yapan kurumsal değerlerimiz çerçevesinde çalışanlarımızın beklenti ve ihtiyaçlarına göre şekillenen uygulamalarla onların hayatına değer katmak önceliklerimiz arasında.

 

  • İnsanlar sağlık, hastane denildiği zaman doktorları ve hemşireleri düşünüyor. Oysa sağlık sektörü birçok farklı mesleğe ev sahipliği yapıyor. Bunlar nelerdir?

Hastanelerimizi ziyaret edenler çoğunlukla ön yüzde Misafir Hizmetleri, Hasta Hizmetleri ve Uluslararası Hasta Hizmetlerimizi sunan çalışanlarımız ile karşılaşıyorlar. Bu hizmetlerin hasta ile buluşması noktasında arka planda akışın ve hasta deneyiminin mükemmelliği için çalışan çok daha farklı kadrolarımız var.  Her hastanemizde Teknik Hizmetler, Bilgi Sistemleri, İnsan Kaynakları, Satın alma, Mali İşler, Otelcilik ve Destek Hizmetleri gibi idari ve yönetsel kadrolarımız da bulunmakta.

 

  • İnsan kaynakları, personel ve yönetici arasındaki bir köprü niteliğini taşır. Bu anlamda sizi zorlayan durumlar var mı, bu dengeyi nasıl sağlıyorsunuz?

Hem işverenin hem de çalışanlarının haklarının korunmasını sağlayacak şekilde adaletli bir duruş sergilemeyi gerektiren zor bir görevdeyiz. Ve tüm ekip arkadaşlarım bu misyonlarının farkında olarak görevlerini icra ediyorlar. Bir taraftan kurumun kurumsallığı için gerekli olan prosedür ve kuralları doğru şekilde işletirken diğer taraftan kapsayıcı ve kucaklayıcı politikalarla bağlılığı arttıracağımız şekilde ilerlemeye çalışıyoruz.

Sürdürülebilir bir başarı kültürü yaratıp, sonuç odaklı olduğu kadar insan odaklı olarak hareket etmek ve gelişimi merkeze koyarak işbirliği kurma yaklaşımları sergilemek dengeyi kurmamızda bize yardımcı oluyor.

 

  • Personellerinizin kariyer planlamalarında nasıl destek oluyorsunuz?

Çalışanlarımızın kariyer planlamalarına destek olmaya öncelikle doğru kişiyi doğru pozisyona yerleştirmekle işe alım aşamasında başlatıyoruz. Tüm çalışanlarımız kaliteli hizmet üretmenin ve işinde katma değer yaratmanın grubumuz içerisinde kendilerine kariyer fırsatı oluşturacağını bilir.

Bir okul gibi gördüğümüz MLP Care’de yönetici pozisyonlarımızı iç terfilerle kapatmaya özen gösteriyoruz. Bu sebeple çalışanlarımızın yetkinlik gelişmeleri bizim için kritik önem taşıyor. IK grubu çatısı altında faaliyet gösteren MLP Care Akademi aracılığıyla gelişimi farklı eğitim metotlarıyla destekliyoruz. Eğitimlerin içeriklerinin belirlenmesi aşamasında yetkinlik değerlendirme uygulamaları devreye giriyor. Bu uygulamaların çıktılarındaki ortak gelişim alanlarını belirleyerek eğitimlerimizin bu ihtiyaçları giderecek şekilde tasarlanmasına gayret ediyoruz.

 

  • Sağlık sektöründe dikey ve yatay kariyer planlamalarından kısaca bahseder misiniz?

Sağlık sektöründe deneyimli, alanında eğitimli ve nitelikli personel sayısının az oluşu ve kurum kültürünü tanıyan adaylarla ilerlemenin avantajları nedeniyle önceliği iç başvurulara veriyoruz.  İhtiyaçlarımız doğrultusunda norm kadro planlamalarımız netleştikten sonra, açık kadrolarımızı MLP Care çatısı altındaki tüm çalışanlarımızla iç duyuruyla paylaşıyoruz. Başvuru yapmak isteyen çalışanlarımız, yöneticisinin onayını alarak başvurusunu gerçekleştiriyor. Gelen başvuruları yetkinlikleri doğrultusunda değerlendiriyor, pozisyonu doldururken iç adaylarımıza da yukarı doğru, yatay, çapraz ve ikili kariyer yollarıyla ilerleme ve gelişme fırsatları sunuyoruz.

 

  • Diğer sektörlere göre sağlık sektöründe kariyer planlamanın büyük farkları var mıdır?

Diğer sektörlere kıyasla sağlık alanında çok ön plana çıkan belli birkaç yetkinlik var. Çalışmalarımız sağlık hizmeti sunumu üzerine kurulu olduğu için bu sektör çalışanlarının da pozisyonlarından bağımsız olarak mutlaka hasta/hizmet ve iletişim odaklı olmaları gerekiyor. Sağlık sektöründe kariyer planlaması yapmak isteyen kişiler için bu kritik yetkinliklerde gösterecekleri performansın onları başarıya taşımada büyük bir itici gücü olacağını net bir şekilde söyleyebiliriz. Ziyaretçilerin sağlıklarıyla ilgili ihtiyaçlarını en doğru şekilde karşılayabilmek üzere, özverili biçimde görevini yerine getirmenin fark yarattığını her gün binlerce çalışanımızla birlikte deneyimliyoruz.